Online přenosy ultimate vstoupily do další generace. Většinu významných amerických turnajů lze nyní sledovat v přímém přenosu a to v základní kvalitě zdarma, nebo za 10 dolarů za turnaj v HD s možností stáhnutí záznamu. Přenos zprostředkovávají 2-3 kamery a komentují jej tři zkušení hráči.
To vše nabízí NGN – NexGen Network, tedy parta lidí, kteří minulý rok zorganizovali tzv. NexGen Tour. Autobus s výběrem nejlepších hráčů americké vysokoškolské soutěže v rámci Tour křižoval Spojené státy a vyzýval nejlepší klubové týmy k přátelským zápasům.
Na začátku roku zahájili NGN kampaň na serveru Kickstarter.com – platformě, která pomáhá začínajícím projektům získat peníze na rozjetí svých aktivit. Podporovatelé projektu věnují určitou částku, která jim je odečtena pouze ve chvíli, kdy se splní cíl projektu a většinou je spojena s odměnou. Cílem NGN bylo získat 20.000 dolarů na přenos dvou turnajů, během měsíce se jim podařilo nejen cíl splnit, ale dosáhli až na částku převyšující 25.000 dolarů.
Přinášíme krátký rozhovor se zakladatelem NGN
Kevinem Minderhoutem o tom, jak celá myšlenka vznikla a o přenosech našeho sportu obecně.
Pověz nám prosím něco o historii NexGen Network: jak to vše začalo a kdo za tím stál?
Abychom to zkrátili, tak Josh a já jsme oslovili USAU s tím, že bychom udělali stejné video z klubového mistrovství, jako jsme udělali pro NexGen Tour: 2 kamery, 2 lidé a 2 dny zpoždění. Odpověděli, že by chtěli video ŽIVĚ a tak vzniklo NGN. Nyní pracujeme se 7-8 lidmi a někdy i více, podle toho, co si žádá situace.
Kolik lidí tvoří NGN?
Máme pouze dva pravidelné pracovníky – Josh a já – a několik smluvních pomocníků. Josh Wardle a já děláme každodenní práci a plánování. Josh má regulérní práci a já pracuji z domova. Když jsou peníze, nasmlouváme lidi jako našeho webdesignera Roba Whitehouse (hráč Fire of London – pozn.red.) z hoorayokay.com nebo programátora Jeda Clingera; v poslední době využíváme pohybovou grafiku od Luka Johnsona, jehož vlastní videa v podstatě předcházela NGN.
Kvalita přenosů je mimořádná – kamera, režie, komentáře… měli jste již zkušenosti s filmováním, nebo se vše učíte za pochodu?
Tak trochu obojí. Já jsem vystudoval žurnalistiku a komunikaci se zaměřením na fotožurnalismus na Oregonu a Josh právě zakončil magisterské studium digitálních umění na Oregonu a dříve pracoval v londýnské produkční společnosti.
Zbytek lidí, se kterými pracujeme, má různou úroveň zkušeností. Pár kameramanů, se kterými opravdu rádi spolupracujeme, dělali videa pro oregonský fotbalový tým. Nemyslím, že by někteří nasi komentátoři kdy prošli formálním tréninkem, ale jako skupina se hodně připravují a jsou stále připraveni učit se a zlepšovat. Takové odhodlání je pravděpodobně něco, co nejlépe vystihuje lidi pracující pro NGN.
Jsou všichni lidé aktivní hráči ultimate? Jak důležité podle tebe je, aby přenos ultimate dělali lidé, kteří hru dobře znají? Jaká jsou vlastně specifika našeho sportu v porovnání s ostatními kolektivními sporty?
V podstatě všichni. Jde o celkem složitou otázku, takže abychom nemuseli jít příliš do hloubky: čím více toho naši lidé o ultimate vědí, tím lepší může být výsledný produkt.
V roce 2012 jsme v Praze organizovali WUCC. Všechny Show games a finále přenášela česká společnost Střižna.cz - malá společnost, která se soustřeďuje na online přenosy malých sportů. Mají kvalitní vybavení, ale nikdo z nich nikdy nehrál ultimate. Viděl jsi jejich práci na WUCC? Mohl bys ji nějak okomentovat?
Pamatuji se, že jsem se snažil jejich přenos v roce 2010 sledovat, ale nikdy se mi nepovedlo zobrazit stream v prohlížeči. Jsem si celkem jistý, že finále jsou na Youtube, i když pouze s polovinou komentářů Tonyho Leonarda. Je to dobré.
Jak přemýšlíte o pozicích natáčení? Zdá se, že natáčení z postranní lajny je pochopitelnější pro laickou veřejnost, ale natáčení z koncové zóny (jak to dělá Ultivillage s jednou kamerou) poskytuje lepší přehled o herních situacích divákům z řad hráčů. Přemýšlíte o tom, pro koho přenosy děláte?
Určitě trávíme mnoho času přemýšlením o tom, pro koho přenosy děláme. Již z počátku jsme se vědomě rozhodli, že NegGen videa musí být něco úplně jiného, než co tu doposud bylo k dispozici.
Pozice kamer při natáčení byly důležitou součástí toho, jak jsme definovali naše natáčení. Kamery za hřištěm mají stejný efekt i u jiných sportů, jsou dobré pro analýzu konkrétních akcí. Ale když jde o pocit blízkosti, pocit, že jste součástí akce, zjistili jsme, že zvýšená postranní kamera vítězí.
Zdá se, že se soustředíte hlavně na univerzitní soutěž, ale přenášeli jste také klubové Nationals. Na co se budete v budoucnosti nejvíce soustředit?
Řekl bych, že se soustředíme na přenos toho nejlepšího ultimate, jaké se dnes hraje. Momentálně děláme univerzity, protože je univerzitní sezóna, a plánujeme pokračovat v klubové sezóně v létě.
Jak podle tebe může kvalitní přenos přispět k rozvoji sportu? Dostupnost. Růst nastane, když středoškolák poprvé sleduje hru na elitní úrovni a nachází si své vzory. Nebo když kamarádovi představujeme hru jako "opravdovou". To může nastat, když jsou kvalitní přenosy dostupné, a náš cíl z hlediska kvality je takový, aby bylo snadné ultimate sdílet a postavit na stejnou úroveň s ostatními sporty. Aby jej lokální novináři přestali nazývat "frisbee ball".
Dlouhou dobu byl hlavním zdrojem ultimate přenosů a DVD UltiVillage. Jaký je váš vztah?
Josh a já jsme obrovští fandové UltiVillage a myslím, že můžeme v klidu říci, že jsme viděli všechna videa z Robovy produkce (Rob Baril, majitel UltiVillage.com – pozn. red.). Spolupracovali jsme vloni s UltiVillage na distribuci videa z NexGen Tour a momentálně prodáváme tato DVD na ultivillage.com.
Projekt NegGen Network, který jste představovali na Kickstarter.com, našel mnoho podporovatelů z celého světa a dokonce překonal původní finanční cíl. Co to znamená pro budoucnost NGN? Může to být ekonomicky udržitelný model, který by vám eventuelně mohl i vydělávat nějaké peníze?
Určitě doufáme, že ano. Jsme si celkem jistí, že projekt má svou budoucnost, ale potřebujeme ten model ještě upravit. Se zkušeností s několika turnaji máme již daleko lepší představu o tom, co je třeba dělat, aby NGN mohlo úspěšně pokračovat. Budeme se zabývat sledovaností a zpětnou vazbu (pokud mate nějaké připomínky, napište mi prosím na
kevin@nexgenultimate.com) a diskutovat, jak co nejlépe uspokojit zákazníky a přitom zůstat v černých číslech.
Uvažujete, že byste využili zkušeností a nabídli své služby také dalším sportům, které stojí mimo hlavní proud?
To opravdu ne. Musel bych přestat spát, abych na to měl čas. Momentálně je to buď ultimate, nebo nic.